Picasso’nun ‘Mateu Fernández de Soto Portresi’ isimli tablosunu inceleyen sanat tarihçileri, tablonun altında çeşitli fırça teknikleriyle gizlenmiş bir bayan portresi keşfetti.
Kadının portresinin, Picasso’nun tıpkı tablonun üzerine 1901’de heykeltıraş arkadaşı Mateu Fernandez de Soto’yu bir masada otururken resmetmesiyle kaybolduğu belirtildi.
Fakat neredeyse 124 yıl sonra, Londra’daki Courtauld Sanat Enstitüsü’nün, stant öncesinde kızılötesi ve X-ışını görüntüleme kullanarak yapıtı incelemesiyle yepyeni portrenin ana sınırları ortaya çıktı.
FIRÇA DARBELERİNİ GÖREBİLİYORSUNUZ
Courtauld Galerisi lider yardımcısı Barnaby Wright, kızılötesi kameranın bir manzarayı mozaik üzere taraması nedeniyle bayanın portresinin “kelimenin tam manasıyla kesim modül ortaya çıktığını” açıkladı.
Wright pazartesi günü CNN’e yaptığı açıklamada, uzmanların “yüzeyin altında gizlenen bir şey olduğuna epeyce ikna olmalarına karşın bitmiş portreyle nitekim ilgili olmayan fırça darbelerini görebiliyorsunuz” dedi.
‘KADININ KİMLİĞİNDEN EMİN DEĞİLLER’
Tablodaki bayan silüeti, Picasso’nun 1901’de Paris’te resmettiği başka bayan figürlerine benzese de, o devirde Fransa’nın başşehrinde moda olan kendine has chignon saç modelini paylaştığı için bayanın kimliğinden hâlâ emin değiller.
Wright, “Sonsuza dek bir cins anonim model olarak kalabilir” dedi ve kimliğini tespit etmeye çalıştıklarını kelamlarına ekledi: “Picasso için modellik yapan biri de olabilirdi… Bir sevgili, bir arkadaş da olabilirdi.”
Wright, Picasso’nun bu eski portreyi terk edip üzerine fotoğraf yaparak muhtemelen “sadece mevzuyu değil, tıpkı vakitte ünlü Mavi Devir fotoğraf şeklini geliştirirken biçimini da değiştirdiğini” söyledi.
KASVETLİ RENKLER
Mavi Devir’de Picasso, yakın arkadaşı Carlos Casagemas’ın intiharından kısmen etkilenen daha evvelki İzlenimci biçiminden uzaklaşarak mevzularını tasvir etmek için daha kasvetli renkler kullanmıştır.
Wright, röntgen imajlarının Picasso’nun bu tuvali tahminen de üç ya da dört sefer tekrar işlediğini gösterdiğini, bunun nedeninin yeni gereç almaya çarçabuk parasının yetmemesi olduğunu lakin sanatkarın tıpkı vakitte “bir manzarayı diğer bir manzaraya dönüştürme sürecinden keyif aldığını” söyledi.
BİRİNİ BAŞKASINA DÖNÜŞTÜRÜYOR
Wright, Picasso’nun çalışma teknikleri hakkında şunları söyledi:
“Konuyu değiştirip pak bir sayfa açmak için tuvali beyazlatmadı. Arkadaşının figürünü direkt bayanın üstüne çizdi… Bir figür başkasından çıkıyor ve birini başkasına dönüştürüyor. Bu teknik manzaradan altta ne olduğunu öğrenip bunu bitmiş resme geri götürdüğünüzde, o izlerden gözü, kulağı ve saçı üzere kimi detayları çok net bir biçimde görebilirsiniz. Bayanın bu hayaletsi varlığı aslında yüzeyin çabucak altında değil, aslında yüzeye baskı yapıyor.”
‘Mateu Fernández de Soto Portresi’ 14 Şubat – 26 Mayıs tarihleri ortasında Londra’daki Courtauld Galerisi’nde sergilenecek.
(KÜLTÜR SANAT SERVİSİ)